czwartek, 26 lipca 2012 | By: Harashiken

Bestiariusz słowiański

Autor: Paweł Zych, Witold Vargas
Tytuł: Bestiariusz słowiański, czyli rzecz o skrzatach, wodnikach i rusałkach
Wydawnictwo: BoSz
Oprawa: twarda
Liczba stron: 208
Status: posiadam
Ocena: 5-/6

Bestiariusz słowiański to pozycja naprawdę zachwycająca. Przede wszystkim ze względu na wygląd, duży format, ładną twarda twarda oprawa, w środku zaś grube karty i przepiękne ilustracje. Książka zbiera i przedstawia czytelnikowi pewną część barwnego, niesamowitego, a czasem i przerażającego świata rodzimych wierzeń ludowych i baśni traktujących o wszelkiej maści dziwnych stworzeniach, duchach opiekuńczych i innych dobrych bądź złych istotach towarzyszących od wieków ludziom.

Pewnym rzucającym się w oczy mankamentem są bardzo krótkie opisy niektórych stworzeń, które pozostawiają czytelnikowi niedosyt. Z drugiej jednak strony dokopanie się do wiarygodnych źródeł i opisów stworzeń, w które nie wierzy się od lat nie jest zapewne łatwe, tak jak i przesianie różnych wersji i wyodrębnienie najbardziej wiarygodnych informacji. Poza tym nie jest to encyklopedia, a raczej album więc mała ilość tekstu nie powinna być przeszkodą, zwłaszcza że zawarte informacje są rzetelne i treściwe. Na szczęście album zawiera również stworzenia opisane wyczerpująco i szczegółowo, a wszelkie ewentualne braki książki nadrabiane są wspomnianymi wcześniej pięknymi ilustracjami. Wszystko to jak wspominają na wstępie autorzy to tylko pewna niewielka część ówcześnie występujących stworzeń, bowiem nasze rodzime słowiańskie wierzenia były znacznie bogatsze i obszerniejsze.

Być może jeśli ta książka odniesie sukces panowie Vargas i Zych postanowią uzupełnić bestiariusz o kolejny tom. Ja na pewno z chęcią bym po niego sięgnął. Jedyne czego mi brakowało przy lekturze do jakiejś nastrojowej muzyki w rodzaju tej jaka towarzyszyła prezentacji autorów na Pyrkonie. Polecam wszystkim ciekawskim. 

8 komentarze:

Carrie pisze...

Dziwne stworzenia - wolę o nich czytać niż oglądać. ;P Lubię sobie je wyobrażać niż mieć każde stworzenie podane na rysunku. Więc krótki opis nie zachwyciłby mnie za bardzo... ;)

Moreni pisze...

Nawet zastanawiałam się nad zakupem, ale w żadnej księgarni nie widziałam, a zakup przez internet w tym wypadku nie wchodzi w grę - książki typu album muszę najpierw obmacać i obejrzeć na własne oczy. Więc decyzja zawieszona, dopóki nie obmacam.;)

Moreni pisze...

Nawet zastanawiałam się nad zakupem, ale w żadnej księgarni nie widziałam, a zakup przez internet w tym wypadku nie wchodzi w grę - książki typu album muszę najpierw obmacać i obejrzeć na własne oczy. Więc decyzja zawieszona, dopóki nie obmacam.;)

Aleksandra "Silaqui" Radziejewska pisze...

Taki albumik to coś dla mnie :)

Scathach pisze...

Kolejny tom Bestiariusza? Moje must have :)
BARDZO podobała mi się ta publikacja, co w dużej mierze jest zasługą właśnie wspaniałego wydania. Dobrze, że nie była przegadana, lecz rzetelna i konkretna, bez zbędnych dodatków;)
Pozdrawiam:)

Unknown pisze...

Ja kupiłam w ciemno, ale nie żałuję. Jedyne, czego mi brakuje, to jakiś glosariusz, żeby te wszystkie utopce i południce usystematyzować i przyszpilić, gdy się szuka czegoś konkretnego.

Harashiken pisze...

Carrie: Cóż trudno, Twoja strata ;)

Moreni: Pozostaje Ci wyrwać u jakiegoś znajomego, nakład nie był duży i mógł się szybko wyczerpać. Jak chcesz mogę Ci podesłać kilka fotek jeśli to ma pomóc w podjęciu decyzji.

Sil: Odkładaj pieniążki ;)

Scathach: Nic dodać, nic ująć ;)

Agnieszka: Fakt przydałby się, ale biorąc pod uwagę, że kreatury są uszeregowane alfabetycznie nie jest trudno znaleźć poszczególne.

Moreni pisze...

O, świetny pomysł. Z góry dziękuję:*

Prześlij komentarz

Ostatnio postanowiłem otworzyć komentarze dla wszystkich. W związku z tym przestroga - komentujących anonimowo proszę o podpisywanie się. Komentarz anonimowy + wątpliwa jego wartość = śmietnik to samo tyczy się podpisanych komentarzy anonimowych, które uznam za zwykły spam. Anonimów proszę również o stosowanie chociaż podstawowych zasad ortografii. Porządek musi być, dziękuję, dobranoc!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...